selmaloppan

Alla inlägg den 13 november 2012

Av selma - 13 november 2012 23:14

Har varit sjuk ända sen mådes;( Skkkiiiit tråkigt!! I måndes kom min kompis Alma och lämnade 100 tals läxor från skolan:((( Men asså när jag ska sitta med massa text framför mig och samtidigt tänka efter ett svar blir jag helt yr typ.:(

Så jag har inte gjort några läxor alls:S OOpppsie;S Aja skit i det, I dont care...  Aja skit i det nu!


/En trött och sjuk Selma:(

Av selma - 13 november 2012 21:50

Ibland när jag ser personer som drar, sliter hästen i munnen så blir jag väldigt iriterad/arg. Då vissa personer som drar och sliter har blivit tillsäga en del gånger och även folk som hjälpt dem, utan att de bryr sig, eller jo kanske under lektionen dem fått hjälp men sedan när de kommer till ridningen tänker dem inte ens på det, eller så skiter dem i det inte vet jag!?. Sen om man ska säga till/hjälpa personen tycker jag verkligen inte man ska säga det såhär ``asså du kan ju inte dra hästen i munnen fattar du väl`` eller såhär ``asså du sågar/drar hästen i munnen`` på ett kaxigt sätt. Utan om man ska hjälpa/säga till personen SKA man göra det på ett respekt fullt/ trevligt sätt! Och det man heller ALDRIG ska göra är att börja snacka skit med en annan/ flera andra  person(er) om den personen som rider och typ titta på personen på ett bitchigt sätt ( ni vet när vissa ger en den där sura blicken/ eller typ bara glor på en som typ ``öhh? liksom okeej??``svårt att förklara, haha) och liksom tittar på ett avensjukt sätt...  Då blir jag väldigt iriterad! Utan som jag sa om man ska säga till eller hjälpa en person ska man göra det med respekt!





Sen är det samma sak med spön. Många andvänder spön på hästar som inte behöver det! Tycker det är väldigt fel att ha spön på hästar som inte behöver det! Sen också så andvänder många ryttare spöna när det går bra och man inte behöver andvända spöet, och då tänker jag `` Varför andvänder man spöet om man inte behöver det just då?`` .

Sen tycker tycker jag inte om när man kallar spöet för piskan eller något annat sånt ord. Tycker även i heller inte om när folk säger ``slå/piska/dräm till hästen när den gör så`` eller någon liknande mening. Tycker det låter hemskt!! Det låter verkligen INTE snällt mot hästen, jag reagerar väldigt starkt när jag hör folk säga så! Tycker även det inte låter så jätte jätte snällt att säga spöet, om man tänker efter riktigt noga. Men det låter inte illa! Jag kallar svälv spöet för spö och tycker inte det låter illa! Om det ska låta riktigt riktigt bra kan man ju säga ``peckpinne``.

Och i själva ridningen säger jag ``kicka`` till hon/han med spöet när hon/han gör så`` Det där var bara en exempel mening. Själv brukar jag aldrig säga en sån mening då jag inte är en ridlärare;) Jag tycker det låter mycket bättre att säga ``kicka`` elr ``andvänd spöet när hon/han gör så där``. Tycker verkligen INTE om när man riktigt slår hästen, liksom hur dum får man vara, seriöst?!

Tycker samma saker om sporrar!


Detta var mina åsikter! Och jag står för det jag skrivit!!


Hoppas ni är nöjda med detta inläget, så ifall kommer jag göra fler åsikt inlägg:)




Men sen också, alla kan göra misstag right?;)




Av selma - 13 november 2012 21:43

Okej, jag vet att jag inte bloggat bra. Men nu SKKKKKKKAAAA jag det ! Loooovar gånger 100!!!

Presentation


Hej!

Det är jag som är Selma! Jag är 10 år och älskar hästar, hoppas du gillar min blogg:))

Fråga mig

8 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker just "du" om min blogg?
 Jätte bra
 bra
 nja sådär
 dåligt
 jätte dåligt

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards